MTB kola

Van Nicholas Revelstoke

Je pravda, že bajky zase tak často nestavím, to ale neznamená, že se občas nenaskytne příležitost…! Nabídka horských kol je velmi široká a spousta lidí má přístup ke „sponzorskému“ materiálu, pak se stavba horského kola na zakázku moc nevyplatí.

Komponenty, které použijeme na stavbu

Základem následující stavby je nádherný a luxusní 29″ titanový rám Van Nicholas Revelstoke, který zákazník vyreklamoval a chtěl osadit novými komponenty.

Rám Van Nicholas Revelstoke

Měl jsem nastavené určité finanční limity a požadavky na komponenty. jedním z nich byla vidlice FOX (osobně to docela chápu, co jsem zatím zkusil, tak FOXky mi seděli úplně nejvíc), výkonné brzdy, spolehlivá kola a dvoupřevodník.

FOX 32 SC Factory Kashima Coat

Velkou výhodou bylo, že jsme měli k dispozici dobře nakoupenou vidlici FOX 32 Factory s povrchovkou Kashima, prostě to nejlepší od FOXu a to udalo celý směr stavby. Vzhledem k designu rámu jsme zvolili tmavou variantu polepů

Sada tmavých samolepek FOX

Tady jsem si standartně naběhl, lepení nálepek je vždycky tak trochu za trest a opět se mi to potvrdilo 🙂 design se v podstatě skládá ze dvou polepů, které jsou ovšem na jedné aplikační fólii. Je to sice celkem velká plocha, ale když si člověk dá pozor, tak se to dá nalepit dobře. Bohužel co mi úplně nedošlo bylo to, že vnější nohy nemají symetrický tvar a směrem k ose náboje se nohy lehce zužují… Takže se mi spodní část polepu samozřejmě zvlnila. No naštěstí se nálepka dala přelepit ještě na druhý pokus, vlnky se vyrovnaly a situace zachránila. Druhou nálepku už jsem si rozdělil na dvě části a nalepil dobře na první pokus…

Van Nicholas Revelstoke + FOX 32 SC Factory Kashima Coat

Vidlice byla nejzásadnější požadavek a spolkla relativně velkou část rozpočtu na celou stavbu. Další požadavkem byly výkonné brzdy a spolehlivá kola s velkou výdrží.

Ve hře byly komponenty ze sady Shimano SLX / XT / ZEE a kola postavená na nábojích DT Swiss / Shimano / Mavic / Sapim. Nabízelo se více variant, třeba trochu pošetřit na brzdách a dát lepší náboje, popřípadě pošetřit na sadě, dát lepší kola a celkově spíše ušetřit rozpočet.

Shimano XT

Po konzultaci možných variant se zákazníkem jsme nakonec zvolili dle mého názoru velmi optimální a vyváženou variantu za cenu malého navýšení horní hranice rozpočtu (co si budeme povídat, většinou to tak skončí… :-D).

Jelikož na kvalitu brzd byl kladen skoro stejný důraz jako na vidlici, tak jsme vybrali nové čtyřpísty Shimano XT BR-M8020 a rovnou variantu destiček s chladičema + 180 mm kotouče.

Brzdy Shimano BR-M8020

Jelikož se nešetřilo na brzdách, tak bylo potřeba „pošetřit“ na nábojích. Upřímně jsem si ani nebyl jistý, že by zákazník ocenil a naplno využil náboje DT Swiss 350, proto jsme sáhli po variantě Shimano XT. Shimano sice jede po staru na konusech a kuličkách, ale v případě, že se konusy správně seřídí, tak jsou téměř nesmrtelné. Vyšší váhu ospravedlní ocelové volnoběžné těleso, do kterého se nezakusuje kazeta oproti odlehčenému duralovému ořechu…

Schwalbe Racing Ralph, Mavic XM 624

Ráfky jsme zvolili Mavic XM 624. Zde bych rád řekl, že samotné ráfky Mavic na mně dělají velmi dobrý dojem a ačkoliv se nejedná o extra drahé ráfky, tak co do kvality zpracování může takový DT Swiss nebo třeba No Tubes jen tiše závidět… Kola po vycentrování běží naprosto luxusně rovně a to jak stranově, tak výškově, prostě radost taková kola vyplétat. Do kol jsem vkomponoval takový malý designový detail. Přiznaný surový materiál rámu celkem pěkně koresponduje se stříbrnou barvou. Trochu jsem váhal, jestli neudělat výplet celý stříbrný, ale jelikož jinak na kole dominuje černá barva, tak jsem výplet nechal černý a jen dva dráty vedle ventilků dal stříbrné včetně stříbrných niplů… 🙂

Shimano XT, Van Nicholas Revelstoke

Pláště jsem zvolil univerzální se závodním vzorkem Schwalbe Racing Ralph 29×2.25″. Jedná se o základnější variantu performance, kterou ovšem lze použít i bez duší. Ráfky jsou taktéž bezdušové a mají aplikovanou i bezdušovou pásku, nicméně kolo z prodejny vyjede na duších.

Nakonec jsem byl rád, že jsme se zákazníkem sáhli po brzdách Shimano XT, jelikož jsem díky tomu mohl kolo osadit kompletní sadou XT, což prostě vypadá dobře a funguje dobře. Řadící páčky díky systému i-spec II jsou upnuté přímo na objímce brzd a kokpit je díky tomu o něco málo čistější.

Shimano XT BR-M8020

Jelikož máme na kole systém 2×11 a ještě ke všemu vidlici s dálkovým zamykáním, tak jsem ještě sáhl po možnosti „vyčistit“ prostor řídítek pomocí teplem smrštitelné bužírky, do které jsem spojil hadici od zadní brzdy a řadící bovden přehazovačky…

Brzdová hadice a řadící bovden v jedné bužírce

Malý zádrhel mě čekal na pozici přesmykače, jelikož rám má sice d-type pozici, ale z fotek na netu mi bylo jasné, že k rámu nebyla dodána redukce k montáži smyku. Smyk je totiž v tomto případě umístěný až za sedlovou trubkou (ta ja více vepředu, aby byla možnost zkrátit zadní stavbu) a vzhledem k designové čistotě a jednoduchosti rámu je to řešeno právě redukcí, která po odmontování (pro 1x systémy) nehyzdí sedlovou trubku, což vlastně používá spousta výrobců.

D-type pozice pro montáž přesmykače

Další fórek byl v tom, že po namontování redukce na rám a přesmykače na redukci byl přesmykač křivě a nešel nastavit. Na třech dosedacích plochách se těžko udržuje desetinová přesnost, takže ke slovu přišel pilník… Vzhledem k tomu, že pilovat redukci nebo smyk by bylo velmi obtížné a šlo jen o malou korekci, tak jsem se rozhodl líznout dosedací plochu na rámu, kde se mi jednoduše dala držet rovina… Stačilo pár tahů a povedlo se na první pokus 🙂

Zbytek kola je částečně použitý z původního biku a doplněný o základnější variantu kokpitu. Zkrátka rozpočet vyčerpali funkční komponenty. Nicméně udělat upgrade řídítek, sedlovky a představce lze bez problémů kdykoliv, takže bude záležet na zákazníkovi, jestli bude chtít gramařit, nebo se spokojí se standartní hliníkovou variantou.

BBB kokpit

Nakonec bych přidal jednu dobrou radu ohledně tlumičů. Pokud máte na novém kole byť jen sebelepší olejem mazanou vidlici / tlumič, vždy si nechte udělat garanční prohlídku (300 – 500 km)! Důvod je jednoduchý, občas se totiž stane, že z různých důvodů (rychlejší zajetí, nižší katalogová váha, úspora nákladů) může být množství mazacího oleje ve vidlici / tlumiči velmi malé, nebo skoro žádné. Ačkoliv se nejedná o pravidlo, tak se nám to už mnohokrát potvrdilo. Garančka tlumičů stojí vzhledem k pořizovací ceně zanedbatelnou částku, ale může znamenat rozdíl mezi funkčností a nefunkčností a taková suchá vidlice dokáže velmi otrávit život…

Kellys Stage 70
30. 10. 2018
Kellys Slage 90
8. 8. 2019