Hned na začátek bych rád uvedl, je jsem si nikdy nemyslel, že bych navrhoval a plánoval stavby na čínských rámech a taky jsem nemyslel, že bych je zahrnul do svého portfolia a psal o nich. Ale časy se mění, zapadlo do sebe několik věcí a prostě to dává určitý smysl.
Toto je první ze série článků, kde se bude stavět na rámu OG Evkin. Tento rám se ke mě dostal nezávisle z několika stran. Vícero lidí na něm velmi kvalitně závodí a vlastně jsou velmi spokojení. Než jsem se odhodlal k tomu doporučit tento rám na stavbu, tak jsem ho strojil pro kamaráda a mohl si ho tak osahat.
Zpracování rámů OG Evkin je velmi slušné, ale i tak je znát, že se jedná o klasickou čínskou produkci. Lak je jednoduchý, matná černá s lesklými černými logy a trochou grafiky. Standardizované vstupy a výstupy pro lanka a bovdeny, podle kterých odhalíte rám nižší cenové kategorie. A také občas nějakou tu nepřesnost ve výrobě, prostě funkčně dobrý, ale když to srovnáte se značkovou produkcí, tak poznáte rozdíl.
Jenže když stavíte kolo pro juniora a máte částečně omezený rozpočet, tak chcete sice kvalitní rám, ale dávat za něj 30 a více tisíc zase tolik smysl nedává. Navíc v dnešní době je nabídka rámů celkem chabá, takže proč nevzít rozumnou kvalitu za dobré peníze? Určitě je ale potřeba poznamenat, že při případném prodeji kola tento rám výrazně sníží hodnotu kola a je jedno nakolik je to kvalitní rám. Jakmile prodáváte neznačkový rám a to třeba i s kvalitními komponenty, tak za kolo nedostanete ani náhodou tolik, jako kdyby rám byl od nějaké lepší zajeté značky. Toliko pro úvod a dále si představíme celou stavbu…
Požadavek byl od mojí kamarádky / zákaznice na lehké závodní kolo s kvalitní výbavou bez prvotního cenového stropu, prostě to poskládat tak, aby to dávalo smysl. Kolo mělo být pro mladšího synátora, který pořád dědil a aktuální kolo mu už dosluhuje. Rám OG Evkin jsem nabídl jako alternativu pro koupi nového kola a jelikož vím, že tento rám znají od dalšího závoďáka v týmu. Jako referenční kolo jsem zvolil SUP Team 29 Elite a postupně popíšu rozdíly, které hráli do karet stavbě kola.
Základ kola je tedy na rámu OG Evkin CF-054, jedná se o boostový rám se šroubovacím BSA středovým složením. Původní návrh obsahoval vidlici Rock Shox Reba, ale následně jsme se domluvili na lepší variantě kola a rámový set doplnili o vidlici Rock Shox SID SL Ultimate Race Day v krásné modré barvě. Toto je první rozdíl oproti SUPovi, kterej má sice taky SIDku, ale pouze v základnější Select+ verzi.
Dalším zásadním komponentem jsou kola. Zde jsem opět navrhoval levnější a dražší variantu, nakonec jsme opět skončili u té dražší. To znamená náboje DT Swiss 350, paprsky Sapim CX Ray a karbonové ráfky EIE A650BC25D25. Více o těchto karbonových kolech se dočtete na této stránce. Jak z názvu tušíte, jedná se o 27,5″ ráfky. Rám s vidlí jsou 29″, ale junior zatím na kompletní devětadvacítku nemá výšku a tuto variantu už máme vyzkoušenou, dá se dobře jezdit a za rok až doroste akorát nahodíme devětadvacítky. Kola jsem obul do bezdušových Maxxis Ikon s béžovým bokem. I zde se jedná o výrazně lepší komponenty než jaké nabízí SUP.
Řadící a brzdové komponenty jsme nakonec zvolili Shimano XT. Původně jsme trochu kalkulovali se Sramem, ale aby to mělo smysl, museli bychom dát aspoň X01… Nakonec kvůli ceně padla volba na Shimano. Zde je oproti SUPu jen jeden rozdíl a to v řetězu. SUP má Deore, kdežto já víceméně na všechny 12ti rychlostní sady dávám SRAM XX1 Eagle. Je to jednoduché, zkrátka výdrž Sramového řetězu je diametrálně lepší oproti Shimanu. Je sice dražší, ale to se vrátí spolu s výdrží a je zde menší riziko, že mi na servis příde kolo, kde je řetěz již “přejetý” a vytahaný…
Zbývají komponenty na pozici kokpitu. Sedlovka a sedlo je od stejné značky jako rám, tedy OG Evkin. Obojí v karbonu, obojí se super váhou a za dobou cenu. Co se týče řídítek a představce, zvolil jsem Force Team Ultralight. Zde hlavně představec je bezkonkurenční volba, spousta závoďáků má značkově vyladěný kola a představec mají Force, protože má super váhu, pěkné designové provedení a stojí pod tisíc korun…
A teď finální porovnání… váha stavěného kola je 9,03 kg bez pedálů a s karbonovým košíkem na lahev. Váha SUPu oficiálně psaná není, ale našel jsem hodnotu 10,1 kg, což může být reálné, míň to nebude. OK, moje stavba je na 27,5″ kolech, takže bych přičetl gramy hlavně na pláštích. I tak jsem výrazně pod váhou SUPu a dokonce jsem i pod cenou SUPu. Ne až tak moc, ale stavba vyšla levněji než je ofiko cena SUPu a to máme na kole karbonové ráfky, lepší řetěz, topovou vidlici a karbonový košík na lahev… Navíc jsme mohli variabilně zvolit komponenty, jako třeba menší kola…