Giant já osobně považuji za jednu z top značek na cyklistickém trhu. Kdykoliv jsem měl možnost projet se na jejich silničním kole, jen mě to utvrdilo. O systému Maestro, který Giant používá u horských celoodpružených kol už bylo napsáno hodně a jedná se dnes již o legendární konstrukční řešení. O to víc člověka překvapí, že se taková značka jako Giant pustí do “bastlení” kotoučových brzd vlastním systémem Giant Conduct…
Systém Giant Conduct funguje na principu převodu brzdného impulzu z klasické mechanické páky na píst umístěný v hydraulickém systému před představcem, odkud už hydraulika dávkuje sílu na pístky v hydraulickém třmenu. Jelikož se jedná o dost ojedinělý systém, má s ním spousta mechaniků problém, což jenom přispívá k nevalnému brzdnému výkonu.
Není tedy divu, že mi v mejlu přistál požadavek na upgrade kola, kde výchozím bodem této přestavby bylo zbavit se polovičně fungujících brzd a spolu s tím přezbrojit kolo na elektronické řazení. a to celé v režii gravel sady Shimano GRX Di2.
Poslal jsem tedy nabídku, doladili jsme detaily a dohodli se, že objednám sadu a kolo přestrojíme.
Pokud to jde (a tady to šlo), tak primárně při přechodu na Di2 používám řídící jednotku do řídítek. Na provedení je to sice trochu složitější řešení, ale dobře to vypadá! 🙂
Kabel vedoucí do rámu se schová do bužírky spolu s hadicí od zadní brzdy a výsledkem je naprosto čistý kokpit, ze kterého vedou “jen” hadice / bovdeny brzd.
Vzhledem k tomu, že ke kolu nebyl žádný příbal, tak bylo potřeba vyřešit pár “detailů”, jako třeba na místo systému Gaint Conduct dát klasické čelo představce, vyřešit připevnění baterie v sedlovce a také průchody kabelů v rámu.
Hodně záležet jsem si dal s průchodkou zadní brzdy do rámu. Jelikož jsem k této hadici sdružil Di2 kabel, tak bylo potřeba pro něj udělat v průchodce místo a také celkově trochu zvětšit otvor, abych mohl bužírku prostrčit až do rámu a celý přechod byl tak designově zahlazený.
Kdo by pochyboval nad rozdílem v účinnosti brzd, pochyboval by naprosto zbytečně. Rozdíl v projevu na páce co se týče chodu, tvrdosti a celkové účinnosti je diametrální a kdo zkusí, nechce jinak.
Dlužno dodat, že upgrade kola byl započat už dříve (přechod z 2×11 na 1×11, nové kliky a hlavně výplety Mavic). Přechodem na Di2 už se pouze uzavřel kruh a z larvy se mi ve stojanu vyklubal krásný motýl 🙂
Pokud zvažujete upgrade svého kola na novou sadu (nebo další úpravy a upgrady), tak mi neváhejte napsat a nechat si nacenit materiál a práci. Třeba se také domluvíme…