Ostatní kola

Morati CR 1.1 – Shimano Grx

Musím se přiznat, že když mi přistál email s dotazem na přestavbu kola Morati CR 1.1 , zaplesalo mi srdce a ani vteřinu jsem neváhal!

Původní vzhled kola

Svého času jsem se jako junior proháněl na cyklokrosovém titanovém rámu od Honzy Balka z Hýskova, ale Morati to byla přeci jenom jiná liga a kdo měl Moratku, to byl prostě borec… Takže i kdyby šlo jenom o výměnu řetězu, chtěl jsem toto kolo mít ve stojanu a nechat se omámit historií. Koho by zajímalo jak to vlastně s českým výrobcem titanových rámů a titanových komponentů! Morati bylo, nechť klikne zde.

Titanová řídítka Morati M-bar

Ale zpátky do reality, kolo na kterém se má pracovat je takový “hybrid” s předním dynamem a světlem SON, rovnými řídítky (mimochodem taktéž od Morati), zadním nábojem s roztečí 135 mm místo silničních 130 mm a tak podobně.

Odstrojený rám Morati CR 1.1

Představa byla zachovat rám s vidlí a kolu nasadit moderní GRAVEL kabát. Taktéž byl stanoven nějaký rozpočet, ovšem už při mejlování bylo nasnadě, že asi nebude reálné se ho udržet. Byla by totiž velká škoda brzdit upgrade tohoto krasavce na úkor pár tisícovek a dělat ze starého hybrida nového hybrida…

Nová sada a kokpit

Když jsem se nad tím vším zamyslel, tak mě strašně potěšila jedna věc. Myšlenka, design a návrhy tohoto rámu můžou být staré klidně 20 let, přesně se to těžko dohledává a já to skutečně nevím. A po 20ti letech se někdo rozhodne, že dá na kolo úplně novou sadu s jednopřevodníkem, úplně nová kola a náboje, nové brzdy, sedlovku, řídítka, představec a víte co? Ono to jde! Sice se občas muselo trochu improvizovat, ale nevyskytl se žádný neřešitelný problém, po dvaceti letech inovací a vývoje v cyklistice…

Shimano GRX

Jednou z improvizací bylo například kombinování silniční a gravel sady. Shimano totiž už nepočítá s ráfkovými nebo mechanickými kotoučovými brzdami, proto jsou všechny gravel páky pouze na hydrauliku. Zvolili jsme tedy páky Shimano 105.

Avid Shorty Ultimate zadní

Když už jsme u brzd, dneska hrajou prim Avid Shorty Ultimate. Skvělé zpracování, pěkný design a výborná účinnost…

Avid Shorty Ultimate přední

Původně jsme chtěli použít komponenty ze zapletených kol, které na kole již byly, ale když už se to dělá… Takže náboje Shimano 105 a ráfky DT Swiss R460. Bystří čtenáři tuší, že jsme dali silniční ráfky na gravel kolo, tak co to jako znamená? Opět malá improvizace, jelikož lehké gravel ráfky jsou leda tak na kotoučovky a MTB 29″ / trekingové 28″ na ráfkové brzdy jsou tak akorát v nějaké obyč verzi. Nicméně DT Swiss R460 mají slušnou vnitřní šířku, která nám dovolila použít gravel pláště a zároveň dobrou váhu, pěkný design a slušnou nosnost. Zapleteno na špicích Sapim a obuto do plášťů WTB BYWAY.

Zvláštně tvarovaná gravel řídítka mají skutečně něco do sebe…

Na kokpitu se chtělo také šetřit a zachovat nějaké původní komponenty, ale nakonec se zvolila kombinace Ritchey (sedlovka, představec, řídítka) a SQlab (sedlo, omotávka). Tady mě trochu zaskočila sedlovka, jelikož původní byla v atyp rozměru 27,0 mm a já už měl na stole dnes standartní 27,2 mm, která se tam samozřejmě nevlezla. Nicméně v rámu byla daná hliníková redukce a tak jsem stavitelným výstružníkem ty dvě desetiny milimetru ubral.

Vystružování pro sedlovku 27,2 mm

Při jednom telefonátu padla prosba na “vyčištění” rámu, myšleno sundání samolepek… Když jsem si na to vzpomněl, tak jsem neměl to srdce 🙂 tedy nálepky zachovány a nechám to na majiteli, já osobně bych je dolů nedával, příde mi to škoda, když se jedná o původní design a navíc v zachovalém stavu…

Morati CR 1.1 | Shimano 105/GRX | DT Swiss | WTB

Máte doma také podobný skvost a rádi by jste ho posunuli do moderní doby? Zkuste mi napsat a třeba vymyslíme podobně povedený upgrade…

Share :
Simplon Spotlight – Rohloff
18. 6. 2020
Giant Revolt Adv.2 – Shimano GRX Di2
25. 10. 2020

Pingbacks