Silniční kola

Colnago AC-R – Shimano Ultegra

Jelikož začínám dohánět resty z průběhu sezony, tak servíruji další článek na téma přestavby. Opět jde o silniční kolo. Tentokrát „základní“ model od Colnaga, ze kterého budeme dělat lepší „základní“ model 🙂

Asi není tajemstvím, že poslední verze 10ti rychlostních sad od Shimana zrovna neudělaly díru do světa. Je to s podivem, Shimano většinou nevypustí do oběhu špatně fungující komponenty, ale v případě inovovaných 10ti rychlostních silničních komponentů tomu tak trochu bylo. Ikdyž zase nechci úplně hanit, měl jsem ve stojanu i spoustu kol, kde to fungovalo, ale taky hodně kol, kde to fungovalo špatně a ikdyž jsme dělali psí kusy, tak jsme nedokázali dostat řazení do 100%ního stavu.

Jednalo se vlastně o první verzi silničního řazení 105, kde Shimano „ukrylo“ lanka a bovdeny pod omotávku. Nevím přesně jak dlouho, ale takové Campagnolo mělo bovdeny schované už pěknou řádku let. Já začal závodit v roce 2002 a kluci už tehdy jezdili osmi nebo devítirychlostní Athenu od kampy, kde bylo vše ukryté. Shimano tuto verzi uvedlo až v roce 2009 s modelem Dura-Ace 7900.

Páky Shimano ST-7900 rok 2009

edit:
Tak mi to nedalo a vygooglil jsem, že Campagnolo představilo ergopower páky už v roce 1992! Jak je vidět, bovdeny jsou schované pod omotávkou, takže Shimano zareagovalo až po dlouhých 17ti letech! 🙂

Z katalogu Campagnolo r. 1992

Proto tedy upgrade z 10ti rychlostní Shimano 105 na 11ti rychlostní řazení Shimano Ultegra, což je prostě jiná liga. V podstatě na této přestavbě není nic až tak zajímavého, až na to, že Karbonové výplety, potažmo ořech zadního náboje Easton R4 je také staršího data a není stavěný na 11ti rychlostní kazetu.

Dokonce jsou zde dva problémy. Zaprvé 11ti rychlostní kazeta potřebuje o 1,8 mm delší ořech a zadruhé je původní ořech ještě úzpůsobený na starší verzi kazety a má vyšší drážkování.

Ořech Easton R4 před úpravou

Obojí je řešitelné. Standartně se poslední díl 11ti rychlostní kazety na hliníkovém unašeči „zapíchne“ na soustruhu o 1,8 mm, tím se celá kazeta posune k výpletu a na ořechu vznikne místo na jedenáctý pastorek. Hliníkový ořech také není problém osoustružit a snížit tak drážkování pro nový typ kazety. Jediné co potřebujete je šikovný a ochotný člověk se soustruhem, no a toho máme 🙂 Nejspíše by se dal sehnat i nový 11ti rychlostní ořech, ale šli jsme cestou rychlejší a levnější…

Převzato z webu http://www.otmbikes.com/

Zbytek už je v tomto případě rutina. V rámci vylepšení jsme ještě „našroubovali“ keramické středové složení od ROTORu a namotali omotávku Supacaz. A pozor! Merida má stále skladem za akční cenu keramické středy se závitem BSA pro 24 mm osy jak MTB, tak Road!

Foceno provizorně na kolech Corima…

Jak je vidět, tento článek je spíš taková improvizace co se obrazového materiálu týče, ale přeci jenom Colnago ve stojanu zase tak často nemám a aspoň jsme si udělali malou sondu do historie, takže úplně zbytečný zase není 🙂

Pokud máte také zájem o přestavbu kola nebo stavbu nového stroje na zakázku, tak mě neváhejte kontaktovat!

Specialized S-Works Tarmac SL6
15. 9. 2019
Specialized Tricross – Campagnolo Centaur
15. 4. 2019