Servisní okénko

Křupání, cvakání, lupání a praskání v kole…

Věřím, že toto bude jeden z nejčtenějších článků, protože v podstatě neexistuje příjem servisu, kdy by zákazník neopomenul zmínit, že v kole něco křupe, cvaká, lupe nebo praská… 🙂

Na začátek bych přihodil pár vtipných historek z dílny. Úplně největší úlet bylo přiznání jednoho ze zákazníků, kterému kolo vždy křupe pouze při jízdě v určitém místě polabské nížiny poblíž Lysé nad Labem. Co naplat, to prostě ani největší kápo mechanik nevyřeší.

Snad nejvíc klasický „vtípek“ mechaniků se vždy nabídne při zjištění zákaníka, že kolo cvaká ve středu… Řešení je na snadě, nejezdit ve středu, ale jiné dny v týdnu 🙂

Další originální výklad podal cca 110 kg vážící fousatý lesník, kterému se kolo „chechtalo“. Dost vtipná situace slyšet tuhle věc od takového člověka. Každopádně už zde se dostáváme k reálným problémům, ačkoliv to tak na první pohled nevypadá… Zákazník vydedukoval, že ono chechtání se objeví vždy při jízdě po asfaltu rychlostí 22,5 až 23,5 kilometru za hodinu. Při projetí kola jsme museli uznat, že je tomu skutečně tak. Důvodem byl hrubý vzorek zadního pláště a kotouč o průměru 180 mm, který při oné rychlosti chytil vibrace od pláště, začal rezonovat o brzdové destičky a způsoboval ono chechtání 🙂

Cvakat může třeba i kamínek zaseknutý ve vzorku pláště, nebo hřebík zapíchnutý v plášti. Zejména ten kdo používá bezdušové pláště s mlíkem ani nemusí poznat, že je v plášti něco zapíchnutého. Mlíko vše okamžitě utěsní a hřebík při každém otáčce a kontaktu s asfaltem hezky zacvaká…

Tak to je ta vtipnější stránka věci, realita je ale většinou taková, že jezdce jakékoliv pravidelné lupání otravuje a po nás (mechanicích) chce, abychom ho odstranily. Z pohledu zákazníka jednochý požadavek, z pohledu mechanika noční můra…

Podstatou tohoto článku je osvěta, jaké všechny části kola mohou vyluzovat zvuky, co je toho příčinou a jak se toho zbavit. A věřtě mi, že řešení křupání v kole není jednoduchá a už vůbec ne záviděníhodná práce.

Drtivá většina lidí příde s tím, že jim křupe ve středu. Ono je to vlastně celkem logické, protože zvuky se projeví ve chvíli, kdy je kolo pod zátěží a nejpravidelnější zátěží je přenos síly od šlapání. Všemožné zvuky potom produkují spoje, které vůči sobě v tu chvíli pracují a třou se. A pojďme si na rovinu říci, že na kole je hodně spojů a tudíž hodně potenciálních příčin pazvuků, které se navíc trubkami rámu velmi efektivně přenášejí. Nicméně v tu chvíli si člověk prostě řekne, že kolo křupe od středu, protože je to často v jednom místě (úvratě pedálu) a závisí to často na silovém šlapání…

Hned v úvodu bych rád podotkl, že čistota rovná se půl zdraví a u kola to platí stejně jako u lidí. Ten kdo kolo pravidelně meje a čistí má rozhodně menší šanci, že ho nějaké pazvuky potkají než-li ten, který se o kolo moc nestará.

Druhým dechem ovšem dodávám, že po umytí kola se může křupání dočasně eliminovat, ale nemusí se odstranit, to vysvětlím níže.

Rozdělím tedy potenciální problémové části do několika skupin podle komponentové ústrojí. Nějaké komponenty jsou vesměs jasnými adepty křupání a jiné jsou méně časté, málo pravděpodobné, ale přesto možné zdroje cvakání v kole…

Kliky + vše kolem nich

kliky, pedály, převodníky, šrouby, středová osa
  • závity pedálů > promazání + správné dotažení
  • spoj bota – kufr – pedál > vrzání způsobuje většinou tření podrážky o pedál a vzájemné opotřebení, často pomůže až výměna jednoho z komponentů
  • převodníky + šrouby > ideálně rozdělat, vyčistit a dotáhnout
  • kliky na ose > vyčištění, promazání dosedacích ploch a to včetně šroubů
  • u Shimano Hollowtech II klik oba šrouby na levé klice > vyčistit, promaznout a správně dotáhnout (zde pozor, utahovací moment je zde 12-14 nm, což je poměrně hodně!)
  • integrovaná osa v klice > za tepla / studena lisovaný spoj, vesměs neodstranitelné zvuky…
  • středové složení > promazání závitů + dosedacích ploch, správné dotažení. V případě lisovaných ložisek je občas potřeba zalepení speciálním lepidlem. Občas jsou problémem samotná ložiska, pak je nutná výměna
  • vizuální kontrola jakéhokoliv tření při otáčení > lanko smyku o kliku, řetěz o smyk, převodníky o smyk, převodníky o krycí plechy na rámu atp.
  • řetěz / pastorky / převodník / kladky přehazovačky > občas se může při nešetrném řazení nebo vinou letícího šutru a tak podobně ohnout nějaký zub, nebo se sekne jeden článek řetězu > vždy když dojde ke kontaktu poškozené části, tak dojde i ke cvaknutí > je potřeba opticky projít vsechny zuby a články řetězu a při otáčení pohonného ústrojí najít problémové místo

Sedlo, sedlovka, představec, řídítka

sedlovka, sedlová objímka, zámek sedla, sedlo
  • sedlovka v rámu > promazání v celé délce zasunutí a to ideálně adhezní pastou na karbonové komponenty, která jednak maže a druhak zvyšuje tření, což se ve výsledku hodí i u hliníkové sedlovky
  • sedlová objímka > promazání dosedací plochy na rámu + správné dotažení
  • zámek sedla > důkladně vyčistit a sorávně dotáhnout
  • lyžiny sedla vs tělo sedla. Vetšinou se jedná o spoj ocel vs plast a po čase se sedlo rozvrže, takže výměna
  • spoj představec / vidlice / řídítka > vyčištění + podmazání šroubů vazelínou, promazání dosedacích ploch adhezní pastou na karbonové komponenty a správné dotažení

Zapletená kola

pevná osa, ložiska náboje, dráty v křížení
  • rychloupínáky + pevné osy > promazání + správné dotažení a to pravidelně! Pevná osa umí vlivem velkého dotažení a nadměrného vystavení nečistotám “zarůst” a ven pak jde už pouze destruktivně a velmi komplikovaně
  • dotažení kotoučů
  • uvolněné spoje ráfků naproti ventilku a nečistoty uvnitř ráfku > při větší rychlosti vlivem odstředivé síly zvuky mizí > nečistoty a kovové otřepy lze vysypat dírou ventilku nebo dírami pro niple, uvolněnou destičku spoje ráfku lze zalepit třeba vteřinovýn lepidlem, které dobře zateče
  • dráty v náboji > většinou tzv. straightpull přímé dráty, velmi často problém u kol Mavic > umytí, důkladné vyčištění a třeba i decentně nakapat řídký olej
  • překřížení drátů > často v kombinaci s povoleným výpletem > umytí, vyčištění drátů v místě křížení a dotažení výpletu
  • ložiska v náboji > vylisování a rovnou i výměna, vyčištění a namazání lisovaných ploch. Občas se ložiska do náboje lepí speciálním lepidlem
  • osa v ložiscích náboje > vyčištění a promazání, popřípadě zalepení speciálním lepidlem
  • povolená kazeta > tady bych rád upozornil na to, že utahovací moment pro kazety je az 50 Nm! a to je doopravdy dost. Důležité je to zejména u duralových ořechů / volnoběžných těles, kdy se při malém dotažení umí kazetové pastorky do ořechu pěkně “zakousnout” a kazeta se následně sundavá kladivem, šroubovákem a tak podobně
  • nýtovaná kazeta > Sram NX, GX > povolené nýty > zde pomůže jen výměna
  • prasklý ořech > je často i příčinou sekaného chodu volnoběžky a musí se vyměnit. Tento problém bývá hlavně u duralových volnoběžných těles / ořechů
  • rozlepený náboj > starší varianty kol Mavic Crossride a Crossone, ti šťastlivější to vyřešili ještě v záruce > výměna kol
  • správné seřízení a dotažení os náboje
  • prasklý ráfek > je potřeba hledat i z vnitřní strany pod ráfkovou páskou

Rám + vše kolem

patka přehazovačky, čepy, ložiska zadní stavby
  • u celopéra všechny čepy a ložiska > až desítky dosedacích ploch > rozebrání + vyčištění, výměna vadných ložisek, promazání čepů > zalepení závitů čepů a správné dotažení
  • hlavové složení > vyčištění a promazání styčných ploch s ložiskem, v případě semiitegrovaného a klasického hl. složení může křupat i miska lisovaná do rámu, takže vybouchat, vyčistit, promáznout nebo zalepit speciálním lepidlem a po zalisování správně dotáhnout
  • integrované bovdeny a lanka > bouchání o stěnu rámu > dá se většinou řešit návlekem přes bovden / hadici uvnitř rámu
  • šroubované patky a další součásti přimontované k rámu > vyčištění, promazání a správné dotažení
  • konce bovdenů vs koncovky vs opěrka bovdenu > vrzání se projevuje hlavně při otáčení řídítky, kdy konce spletených dratů řadícího bovdenu škrábou v kovové koncovce, nebo přímo na rám
  • nýty se závity na košík lahve > dolisování
  • sváry rámů > tohle je doména spíše starších rámů a dnes už tento problém nevídáme, ale i tato věc umí pěkně křupat
  • prakliny > většinou je nalezneme na zadních stavbách celoodpružených kol a v okolí středového složení

Vidlice

lisované spoje, stírací gufera
  • za tepla / studena lisované spoje, tedy krk vidlice do můstku vidlice a vnitřní nohy do můstku vidlice > víceméně neřešitelné a bohužel se s tím občas setkáváme i dnes
  • suchá gufera > vyluzují pískavý zvuk, zkrátka je to vysušená guma > gufera vidlic a tlumičů by se měla otírat po každé jízdě a ideálně by se měla i nasytit silikonovým olejem, nebo jiným mazivem přímo určeným na vidlice a tlumiče

Obecné

domontované doplňky, špína atd.
  • jakékoliv uvolněné, špinavé a nepromazané spoje
  • opotřebované mechanické části s uvolněnými čepy
  • jakýkoliv přimontovaný doplněk > brašna, pumpička, světlo, košík na lahev, čidlo tachometru, magnet tachometru, nosič a tak dále > je potřeba zkontrolovat dotažení a také všechny volné součásti doplňků, které po přejezdu nerovností mohou bouchat o kovové části kola

Myslím, že to není celý výčet a často přicházíme na stále nové části kola a doplňků, které jsou schopné vyluzovat pazvuky. Bystřejšímu čtenářovi dojde jak se věci mají. Fígl při odstraňování jakéhokoliv křupání je lokalizace, rozborka, vyčištění, promazání a správné dotažení. Problém je v tom, že lokalizovat místo odkud pazvuky vycházejí je často obtížné nebo i nemožné, jelikož dalším častým jevem je to, že při přejímce v servisu je kolo vzorně potichu a když už vrže, tak se zase všechny zvuky celým kolem efektivně šíří.

Zde bych se vrátil k onomu mytí. Fór je totiž v tom, že voda vlastně funguje jako mazivo, tedy do chvíle, dokud nevyschne… Proto se může stát a stává se, že po umytí zvuky odezní, jelikož voda zateče všude a maže. Jenže pak vyschne a zvuky se mohou naopak umocnit, jelikož voda zároveň odplaví mazivo a naplaví nečistoty.

Z výše popsaného vyplývá, že na kole může křupat asi tak 40 – 60 různých částí z nichž některé lze lokalizovat relativně snadno a jiné hůře. Některé se dají vyřešit rychlým zásahem a jiné vyžadují větší rozborku a výměnu dílů.

Závěrem bych tedy dodal, že odstranit zvuky lze spolehlivě pouze kompletním servisem kola, který obsahuje mytí, rozborku s vyčištěním a promazáním všech spojů a správnou kompletací za použití kvalitních maziv, správných utahovacích momentů a výměnou potřebných dílů. My tento servis nazýváme VIP servis a věřte, že u celoodpruženého kola s výměnou ložisek a servisem tlumičů zabere s přehledem celý pracovní den.

Ovšem nejlevnější variantou je smíření 🙂 u celopéra to snad ani jinak nejde, protože by kolo muselo trávit víc času v servisu něž kdekoliv jinde a to si můžou dovolit asi jen ti nejlepší profi závodníci na světě, kteří mají vlastního mechanika a vícero kol…

Na druhou stranu není ani dobré zvuky podceňovat, jelikož nás mohou upozorňovat na potenciální problém. Proto je dodré se o kolo starat. Při důkladném mytí kola procházíte všechny jednotlivé komponenty a vizuálně můžete pár příčin odhalit i bez profi znalostí.

Vaše zkušenosti s křupáním, cvakáním, lupáním a tak podobně můžete připojit do komentáře pod příspěvek 😉

No a kdyby jste přeci jenom chtěli zajít s kolem do servisu a riskovat kyselou tvář mechanikovu, tak pražáci hurá do Bikeranch na Krejcárku! 🙂

nastavení synchronizovaného řazení
Nastavení synchronizovaného řazení Shimano Di2
26. 11. 2018
Kliky s osou 30 mm vs. střed BB86
11. 12. 2019