Servisní okénko

Ložiska… materiály, rozměry, montáž, údržba…

Ačkoliv se to na první pohled nezdá a spousta lidí to moc neřeší, tak rozdíl v ložiscích, které můžete pořídit, může být hodně velký. Jelikož se jedná o obsáhlé téma, je těžké hned na první dobrou zjistit jaké ložisko je vhodné pro jaké kolo / komponent / podmínky / použití a co přesně znamenají všemožné zkratky v názvech.

Když přídete do ložiskárny, tak obvyklá otázka prodejce po zjištění rozměrů ložiska bude, jestli chcete čínu nebo japonce… Pokud se chceme bavit o kvalitách a rozdílech, tak na čínu rovnou zapomeňme…

Pokud se spokojíte s nabízeným japonským ložiskem, často dostanete kvalitativně dobré ložisko z nějaké OEM krabice ložisek balených po desítkách kusů. Téměř výhradně se jedná o standardní ocelová ložiska s koncovým označením 2RS, což nemusí být špatně. Velmi totiž záleží, kde chcete ložisko použít a jaké tedy budete preferovat vlastnosti.

Typy ložisek

V cyklistice používáme téměř výhradně radiální kuličková ložiska. Nicméně v komponentech typu pedály, zadní stavby odpružených kol, ořechy / volnoběžná tělesa se objevují často i kluzná pouzdra a jehlová nebo válečková ložiska. Toto jest základní členění…

Dále u ložisek rozlišujeme materiály ze kterých jsou vyrobeny

  • ocelová ložiska
  • nerezová ložiska
  • keramická ložiska

Samozřejmě jsou i další typy materiálů a jejich kombinací (různé plastové materiály, sklo, mosaz…). Nás ale zajímají výhradně tři výše uvedené materiály a hlavně jejich kombinace.

Ocelová ložiska

Asi nejběžnější typ materiálu ložiska s velkou životností, nižší cenou, ale horší odolností vůči korozi.

Nerezová ložiska

Řekněme, že se jedná o lepší variantu ocelových ložisek s větší odolností vůči korozi. Jsou o něco dražší, ale nemají tak dlouhou životnost jako běžná ocelová ložiska.

Keramická ložiska

Velké téma cyklistiky, často velmi drahá ložiska s úžasnými vlastnostmi. V první řadě je potřeba říci, že se většinou jedná o hybridní keramická ložiska. Keramika (Nitrid Křemíku Si3Ni4 ) je použitá u kuliček a vnitřní a vnější prstence bývají ocelové nebo nerezové s dodatečnou speciální povrchovou úpravou, tak je tomu třeba u ložisek Ceramicspeed. Firma Enduro nabízí dokonce i full-keramická ložiska, která jsou zároveň bezkonkurenčně nejlehčí variantou, ale nejsou úplně běžná.

Typy těsnění

Zde si dovolím lehké zjednodušení, jelikož různí výrobci používají různé označení a těch typů je hodně, nás ale bude opět zajímat těch pár nejběžnějších s orientací na značky NTN, Enduro a Ceramicspeed.

  • LLU / LLB
  • VV
  • 2Z / 2RZ
  • 2RS
  • ZZ
Typy těsnění ložisek

Každý systém těsnění má různé vlastnosti a hodí se pro různé podmínky a typ komponentu nebo styl užití kola. Zároveň velmi často přímo souvisí s materiálem ložiska.

LLU

Toto označení používají firmy NTN a Enduro a jedná se o plně kontaktní dvoubřitové těsnění, které zevnitř zadržuje maximum maziva a z vnějšku výrazně odpuzuje vodu a nečistoty. Ideální pro hlavová složení a zadní odpružení.

2RS

Víceméně stejný systém jako LLU, ale v jednodušším jednobřitovém provedení.

LLB

Opět označení používané firmami NTN a Enduro. Jedná se o jemnější dvoubřitové těsnění, kombinující navíc obrobení drážky do vnitřního kroužku, kde se těsnění může lépe otáčet. Ložiska s tímto označením jsou ta nejlepší ocelová ložiska, které můžeme použít do nábojů, středových složení a vůbec všeho co se musí otáčet s co největší lehkostí.

2Z a 2RZ

Systémy používané firmou Ceramicspeed. 2RZ je v podstatě ekvivalent LLB a 2Z je systém bezkontaktního těsnění, který využívá maximální možný prostor pro co nejlepší otáčení ložiska, ale zajišťuje pouze základní ochranu vůči nečistotám.

VV

Ultrajemný systém těsnění použitý u těch vůbec nejlepších keramických a hybridních ložisek Enduro. U vnitřního břitu nedochází ke kontaktu s kroužkem a těsnění je zde docíleno migrací maziva do spodní části drážky, kde je mezi 2 břity a tukem v drážce vytvořeno těsnění hydromatického typu.

ZZ

Jedná o plechem krytá ložiska, která se samozřejmě velmi dobře točí, ale poskytují opět pouze základní ochranu vůči vniku nečistot. Tato ložiska se užívají třeba v kolečkových bruslích a vyžadují častou údržbu.

Rozměry a značení ložisek

Zde je nutno říci jednu zásadní věc. Od začátku se bavíme pouze o ocelových ložiscích japonských, potažmo těch keramických od prověřených výrobců typu Enduro a Ceramicspeed, zkrátka prvotřídní kvalita. Jenže ne vždy lze tato ložiska koupit. Existují totiž atyp rozměry ložisek mimo tabulkovou řadu. Co to znamená…?

Tabulka s označením a rozměry

Máme třeba ložisko s označením 6805 LLB. Už víme, že LLB je typ těsnění. 6805 označuje typ a rozměry (6 = kuličkové ložisko, 8 = ISO řada 8, 05 = kód vnitřního průměru – 05x koeficient 5, tedy 25mm). Jinými slovy se jedná o kuličkové ložisko o rozměrech 25 x 35 x 7 mm a to je standartní ložisko pro kliky Campagnolo PowerTorque.

Naproti tomu zde máme ložisko 25 x 35 x 6, tedy skoro stejné, akorát o 1 mm užší. Toto je ložisko pro systém Campagnolo UltraTorque a to už není tabulkový rozměr. Dost možná ho v klasické ložiskárně ani neseženete. Proč? Klasická otázka a ještě klasičtější odpověď. Pro toto ložisko musíte přímo k dovozci značky Campagnolo, jelikož oni ho mít budou a dost možná ho budou mít i v lepší kvalitě. Pokud totiž náhodou narazíte v ložiskárně na rozměrově atypový model, zcela jistě se bude jednat o čínskou low-end kvalitu. Toto je většinou doména alternativních výrobců nábojů, kteří si nechají vyrobit desítky tisíc atypových ložisek, aby je následně jako jediní mohli prodávat na náhradní díly.

ABEC

Občas se můžeme setkat se stupnicí kvality ABEC, kterou uvedla v platnost Americká asociace výrobců ložisek. Stupnice ABEC je navržena tak, aby poskytovala výrobcům ložisek rozměrové specifikace, které splňují standardy přesných ložisek ve stanovené třídě. Výrobci, kteří vyrábějí zařízení, která vyžadují ložiska, musí také znát rozměrové tolerance, aby mohli navrhovat součásti, které jsou vhodné pro ložisko. Je to jednoduchý způsob podle kterého se může spotřebitel orientovat v kvalitě jiných než japonských výrobců, kteří se zase drží své normy JIS B1514.

ABEC versus ostatní normy

Existuje pět tříd od největších po nejmenší tolerance: 1, 3, 5, 7, 9. Vyšší třídy ABEC poskytují lepší přesnost, účinnost a možnost vyšších rychlostních schopností a hodí se například pro letecké přístroje nebo chirurgická zařízení. Cyklo ložiska standartně hledejte v toleranci ABEC 3 a 5.

Montáž a údržba

Výše popsané se na internetu dopátráte, chce to sice trochu času a zarputilosti, ale všechno najdete. U dražších ložisek se také dočtete, že montáž máte nechat na specializovaném servisu a to je určitě věc, kterou není radno podcenit.

Lisovací sada Park Tool na ložiska středového složení

Pokud totiž montáž provede nezkušený mechanik bez použití speciálních lisovacích prostředků, může být koupě drahých ložisek akorát vyhození peněz. Lisování bývá mnohdy precizní záležitostí a zkušenosti a kvalitní vybavení jsou nutnost.

Lisovací sada Park Tool na ložiska nábojů

A vězte, že kvalitní vybavení není levná záležitost a je zapotřebí několik speciálních sad…

Lisovací a vylisovávací sada RRP na ložiska zadní stavby celoodpružených kol

Pokud jste investovali do kvalitních ložisek a kvalitní montáže, je potřeba pro hladký chod a dlouhou výdrž také kvalitní a pravidelný servis!

Speciální mazací tuky Ceramicspeed

A aby to nebylo úplně jednoduché, tak chod ložiska ovlivňuje nejen kvalita maziva, ale také jeho možství v ložisku… Chystáte se na etapový závod, kde nebude čas na důkladný servis…? Ložiska je potřeba naplnit větším množstvím kvalitního a odolného maziva. Jedete Ironmanský závod a chcete top nízký valivý odpor? Ceramicspeed pro tyto případy používá TT + Track grease a ložisko vyplní jenom z části…

Závěr?

Pokud chcete opravdu posunout funkčnost a efektivitu otáčivých částí kola někam výše, doporučil bych konzultaci s odborníkem, stejně tak jako montáž odborníkem. Kvalitní ocelová / nerezová ložiska s nízkým třením něco stojí, o keramice nemluvě… Nebo si stále myslíte, že japonské ložisko 6902 2RS za 150,- Kč ve vašich nábojích DT Swiss je doopravdy to nejlepší? 🙂

Nakonec ještě přidávám pár odkazů pro studium, pokoukání a třeba i zamyšlení

No a pokud máte zájem o upgrade ložisek na svém kole, tak mě neváhejte kontaktovat. Ložiska měním jak na běžícím pásu a všechny speciální přípravky mám na dílně…

Share :
Rozkmitání a vibrace kola ve sjezdu
14. 12. 2000
Galusky vs. pláště a další alternativy…
12. 12. 2000
1 Comment

Pingbacks

  1. […] pár dny jsem sepisoval článek o ložiscích používaných v cyklo průmyslu a v jedné diskuzi pod článkem britského konstruktéra […]