Triatlonová kola

Cervélo P5

Stavba kola Cervélo P5 mi byla svěřena na základě znalostí a zkušeností s triatlonovými koly, která mě prostě baví a jsou často určitou výzvou. V podstatě se dá říct, že jsem byl rád a potěšen, ale to jsem ještě netušil co mě bude čekat při stavbě kola a následně při dalších úpravách posedu 🙂

Komponenty mi byly kompletně dodané a úkol zněl jasně: “Postav mi z toho kolo”… 🙂

Stavba kola Cervélo P5

Hromada komponentů, zatím vymýšlím co s tím…

 

Na první pohled by se mohlo zdát, že to vlastně nebude až tak složité. Sada byla v tomto případě bezdrátová, tedy Sram Red eTap. Člověk by si řekl, že tedy odpadá problém s tažením kabeláže vnitřkem rámu, řídítek, sedlovky a bůh ví čeho ještě. Úplně to tak není, jelikož triatlonová sada používá řadící tlačítka, tzv. “Blips”, které mají pouze spínač. Impulz ze spínače se drátem přenáší do tzv. “Blip boxu”, kam se sbíhají čtyři tlačítka a až z něho (zjednodušeně řečeno) se vysílá bezdrátový signál k přehazovačce a přesmykači.

Stavba kola Cervélo P5

Tyhle drahý krabičky mam fakt rád!

 

Další trabl spočívá ve vedení hydraulické hadice vnitřkem řídítek, skrze integrovaný představec a podložky do rámu, potažmo do kapotáže vidlice. Hydraulické hadice proto, že Cervélo ve spolupráci s Magurou montuje na tyto top rámy hydraulické čelisťové brzdy Magura RT8 TT. Ptáte se proč hydraulické čelisťovky? Důvodů může být několik…

  • větší brzdný výkon
  • víceméně nulový odpor a hladký chod na páce
  • stabilita seřízení
  • relativně jednoduché přenastavení při změně šířky kol
  • a to vše pořád v aerodynamickém pojetí
Stavba kola Cervélo P5

Hydraulické brzdy Magura RT 8TT

 

Problém těchto speciálů bývá, že jsou velmi speciální. To znamená vysypat milion kusů příslušenství na zem, vzít do ruky návod a snažit se všechno pochopit. Ve chvíli, kdy to člověk pochopí, tak musí začít přemýšlet nad tím, jakým postupem začít jednotlivé věci skládat tak, aby stavba kola logicky navazovala a nemuselo se něco dělat 2x. Jsou to vlastně takové pucle, které ale nejdou jednoduše předělávat.

Stavba kola Cervélo P5

Zapletená karbonová kola ENVE, luxus!

 

Nejsložitější v tomto případě bylo protahat brzdové hadice skrze všechny díry a tunely až brzdovým čelistem. Důležitá vlastnost hydraulické hadice je ta, že by měla být tuhá a odolná vůči roztažným tlakům při brždění a to hadice od Magury splňují na jedničku! Je to dobré jen do chvíle, kdy chcete zkroucenou zadní hadici, která byla možná pár let smotaná do klubíčka, protáhnout relativně dlouhou rámovou trubkou… Tahání zadní hadice o samotě jsem nakonec vzdal a zavolal na pomoc kolegu. Přední hadici naopak bylo potřeba na malém prostoru ohnout a malým rádiusem prosmýknout do 6 mm široké díry, vyvrtané v podložkách pod integrovaným představcem.

Stavba kola Cervélo P5

Integrovaná hrazda 3T

 

Brzdy jsou obecně na časovkářských / triatlonových kolech častý problém. Integrace a aerodynamika jdou ruku v ruce a nutí inženýry vymýšlet různé systémy a tvary, které mnohdy nefungují, fungují špatně, fungují jen za ideálních podmínek, nebo fungují na chvíli po vyčerpávající práci, již tak dost vyčerpaného mechanika 🙂

Aby bylo jasné jak zásadní jsou brzdy na tomto kole, tak další informace o nich se týká nastavení posedu. Vzhledem k tomu, že přední hadice má víceméně přímý směr a nemá kam “uhnout”, tak musí být zakrácená na přesnou délku. To znamená, že jakékoliv hýbání s výškou řídítek znamená vždy zakrácení hadice (bez uříznutí rozlisované olivy nelze sundat podložky) a to znamená, že snižování problém není, ale zvyšování v podstatě vždy vyžaduje výměnu hadice.

Stavba kola Cervélo P5

Sram Red eTap a Quarq wattmetr

 

Problém s nastavením posedu je u tohoto kola dost aktuální, jelikož posed má na výkon výrazný vliv a je potřeba s ním počítat ještě než samotná stavba kola začne. Integrovaný představec sice nabízí nějaký prostor pro přečnívající vidlici, ale jde s bídou o 5 mm, což je výsledku znamená, že se vidlice jednou zařízne, ale následně jde přidat maximálně 1 cm vysokou podložku na zvýšení řídítek. Proto bylo důležité absolvovat nastavení posedu ještě předtím než započala stavba kola. Vlastně zde bylo potřeba jít na měření posedu ještě před samotnou koupí kola, protože v ČR takové kolo v podstatě není a není tudíž ani jak vyzkoušet potřebnou velikost a geometrii kola. Fitting byla moje podmínka před stavbou a dalšími radami.

Stavba kola Cervélo P5

Tyhle podložky pod představcem mě ještě potrápí…

 

Zbytek komponentů na kole už je relativně standartní, ikdyž v top kvalitě, jako třeba zapletená kola Enve s karbonovou nábou a ložisky Ceramicspeed. Mimochodem Ceramicspeed je zde použit i na pozici středové osy, řetězu a nově po upgradu kola i na kladkách přehazovačky.

Meření výkonu zde zastupuje Quarq integrovaný v klikách Sram Red. Mimochodem po zkušenostech s montáží bezdrátové sady Sram Red eTap na jiných kolech jsme postupně se zákazníky došli k závěru, že je v podstatě nereálné vozit jiné převodníky než právě ty od Sramu. Přesmykač na ostatních převodnících funguje opravdu bídně. Navíc je nastavení přesmykače celkem dost složité a u více staveb se nám ho podařilo kvalitně doladit až po zajetí a několikerém testování v provozu. Tato stavba kola na zakázku mi zabrala skoro celé dva pracovní dny!

Stavba kola Cervélo P5

Prostě kosmickej stroj tohle Cervélo

 

U tohoto kola jsme už dospěli do fáze, kdy je vše včetně posedu vyladěné. Znamenalo to trojí!!! posouvání řídítek (nejdříve dolů, pak nahoru a zase dolů), řezání aero podložek, aby nebylo nutné rozpojovat mimo přední brzdy i tu zadní a nervy v kýblu, protože vše samozřejmě vycházelo do hlavní sezony, kdy je práce nad hlavu. Nicméně postupně se dařilo celý proces relativně zrychlit a dneska by mi to trvalo zhruba jenom tři hodiny 🙂 (pro porovnání u klasického kola toto zabere přinejhorším jednu minutu…! viz. video níže)

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=i7lUQkhoCsE[/embedyt]

 

Máte zájem o vlastní stavbu kola na zakázku? Napište nám vaše požadavky a my vám uděláme nabídku!

Galerie

[Best_Wordpress_Gallery id=”18″ gal_title=”Martin Cervélo P5″]

Share :
FELT IA FRD stavba triatlonového kola
2. 1. 2019
Canyon Speedmax CF 8.0 – upgrade Shimano Ultegra Di2
26. 9. 2020