Triatlonová kola

Giant Trinity Advanced PRO – Ultegra Di2

Triatlon to není sport, ale diagnóza… 🙂 Asi takhle bych načal další článek na téma přestavby triatlonového kola Giant Trinity Advanced PRO. Někdo se do toho zkrátka pustí pozvolna, ale to nebyl tento případ…

Katalogová fotka originálního kola Giant Trinity Advanced PRO

Vše začalo tím, že mě na základě tohoto blogu oslovil zákazník s žádostí o stavbu kola. Nakonec jsme se domluvili, že nejlepším řešením do začátku triatlonové kariéry bude koupě hotového stroje. A jelikož Giant má velmi dobrý poměr ceny, aerodynamiky a výbavy, padl výběr právě na stroj Trinity Advanced PRO.

Holý rám Giant Trinity Advanced PRO

Postupně jsme začali kolo “tunit”. První byly tuším pláště, je tedy pravdou, že origo bezdušové pláště Giant Gavia zrovna nevynikají ultimátní rychlostí a tak jsme upgradovali na Schwalbe PRO ONE.

Sestava komponentů pro upgrade kola Giant Trinity Advanced PRO

Nicméně jak asi tušíte, kola dělají kolo a další na řadě tedy byly karbonové výplety. Po konzultaci padl výběr na bazarové Airstreem 85, které byly v super stavu a za velmi dobrou cenu.

Sestava komponentů pro upgrade kola Giant Trinity Advanced PRO

Jelikož trénink bez watů už dnes nikdo neprovozuje, tak bylo potřeba pořídit kliky BOR s osvědčeným waťákem od Power2max.

No a vše jsme zakončili aktuálně posledním upgradem na elektronické řazení Shimano Ultegra Di2, což je vlastně gró tohoto článku. Ono se totiž jednoduše řekne přehodit sadu, ale u kapotovaného speciálu to ve výsledku znamená kompletní rozborku.

Sestava komponentů pro upgrade kola Giant Trinity Advanced PRO

V podstatě každé triatlonové kolo má svoje konstručkní vychytávky a nejinak je tomu i v tomto případě. U časovkářských , potažmo triatlonových speciálů je často jediným limitem představivost designérů a konstrukční schopnosti inženýrů a tak si vlastně každá značka jede svojí linii a celý vývojový tým se na těchto kolech může vyřádit…

Naštěstí jsem měl se stejným kolem na elektrice už zkušenosti, jelikož Giant trochu specificky řeší kabeláž a umístění řídící jednotky v přední části u řídítek. Jde tedy o detail “B” na obrázku níže. Standartně se u TT a TRI kol používá řídící jednotka s 5ti porty pro kabely, kdy 4 porty seberou kabely od řazení na brzdách a na aero hrazdě aposlední port je pro kabel, který vede rámem do propojky (viz. detail “A”).

Giant Trinity Advanced PRO cable routing

Nicméně Giant používá tříportovou řídící jednotku, kterou umisťuje za představec do plastového boxu na jídlo, který je upevněný na horní rámové trubce (detail “B”). Zbylé porty nahrazuje propojkou, která je schovaná v zakrytované přední části. Proč? Fór je totiž v tom, že přední část s kapotáží nelze jednoduše rozdělat, proto musí být řídící jednotka v boxu, kde je dostupná k nabíjení baterie a tříportová proto, že takhle vedou skrze rám zepředu pouze dva kabely (a bovden od zadní brzdy). Kdyby byla pětiportová, tak všechny kabely zepředu budou muset být výrazně delší a všechny budou muset vést skrze rám, což by bylo rizikové. Už takhle jsme udělali zkušenost, že jsou kabely schopné se ukroutit, což jsem rešil úpravou kapotáže (foto bohužel nemám, ale dodám až kolo příde někdy na servis :-)). Čili tři ze čtyř kabelů (růžový, fialový a zelený) vedou do propojky SM-JC41 a posledním volným portem z propojky vede kabel (černý) do řídící jednotky. Poslední kabel (tyrkysový) od řídítek je delší a vede přímo do řídící jednotky. Tím se vyplní dva ze tří portů v řídící jednotce a poslední je pro centrální kabel (červený), který už vede dospod rámu.

Giant Trinity Advanced PRO cable routing

Není to sice úplně elegantní řešení, ale jak jsem psal výše, každý k tomu přistupuje jinak a i technologie se postupně vyvýjejí. Dnes má Shimano k dispozici řídící jednotku, kterou lze integrovat přímo do rámu, nebo do nějakého místa na kole, jako třeba do sedlovky v případě kol Specialized.

Integrovaná řídící jednotka Shimano EW-RS910 na kole Merida Time Warp TT

Merida s vývojem nového TT / TRI speciálu pro rok 2020 na tomto zapracovala a integrovala tuto jednotku v dolní části rámu u středového složení. To mi příde jako nejlepší řešení a postupně na integraci (ať už kdekoliv na kole) snad přejde většina výrobců.

Giant Trinity Advanced PRO custom upgrade

V případě, že by někdo bojoval s nastavením kokpitu, nebo sestavím kola na tomto rámu, tak přikládám odkaz na .pdf soubor, kde jsou všechny potřebné informace…

Pokud také zvažujete upgrade svého kola, nebo stavbu originálního speciálu, tak mě neváhejte kontaktovat!

Share :
Felt B12 – ekonomická stavba
24. 2. 2020
FELT IA FRD stavba triatlonového kola
2. 1. 2019