Triatlonová kola

FELT IA FRD stavba triatlonového kola

Když svým cílům obětujete veškerý volný čas a makáte až do úmoru, tak chcete, aby výsledek stál za to! K dosažení cílů potřebujete ty správné prostředky a právě proto vám nyní představím další stavbu triatlonového kola na zakázku.

Toto kolo, postavené na těch nejlepších komponentech, vzniklo za jediným účelem a to dostat se spolu s jezdcem za velkou louži a v havajském městě KONA zakusit triatlon všech triatlonů…

Základem pro stavbu triatlonového kola se stal topový rám FELT IA FRD. Velikost rámu jsme nejdříve otestovali v TRI půjčovně a rámovu sadu následně objednali u prodejce Bikeranch na Krejcárku. Rámová sada obsahuje integrované kapotované brzdy, představec, speciální aero řídítka s nástavci a aerodynamickou sedlovku se zámkem od 3T. Vše společně sladěno pro skvělou aerodynamiku a výbornou tuhost.

FELT pro rok 2019 připravil verzi rámu pro kotoučové brzdy a tento rám byl v době stavby kola již k dispozici, nicméně volba padla na klasické brzdy a klasické rychloupínáky. Hlavním důvodem byla kompatibilita se silničním kolem, na kterém zákazník používá také čelisťové brzdy a další kvalitní výplety s nižším ráfkem, které se dají v případě silného větru použít pro triatlonový závod.

Když už jsme u výpletů, tak ty si zákazník vybral sám a dlužno říci, že špatným vkusem rozhodně netrpí 🙂 výplety ZIPP 858 NSW jsou kola nabytá technologiemi s velmi líbivým vzhledem. U kol bych se rád zastavil, ale vynechám marketingové povídačky. Co mně velmi zaujalo, je hladce chodící ořech / volnoběžka. ZIPP používá patent, který pomocí neodymových magnetů přitlačuje do sebe zapadající komponenty, které přenášejí sílu z pedálů na výplet. V podstatě obdobný systém, který využívá třeba DT Swiss (zde jsou ale místo magnetů prižiny). Ráfky u kol ZIPP 858 NSW nejsou tolik široké jako třeba u modelu 404, což je určitě dobrá zpráva, hlavně při nastavování brzd…

Kola jsme obuly do nejlepších plášťů 1 PRO ONE v šířce 25 mm od Schwalbe včetně ultralehkých duší SV20 s 80ti milimetrovým ventilkem (ani ten ovšem nestačil a tak jsou na duších ještě nástavce…).

Další zásadní součástí kola je řadící sada. Zde jsme zvolili Shimano Dura-Ace. Dalo by se říci, že jsem při stavbě kola měl hodně volnou ruku, ale i přesto na poli silničních sad preferuji spíše Shimano než-li SRAM. Dle mého osobního názoru je Shimano o něco málo spolehlivější a to hlavně při řazení na přesmykači. Nespolehlivě pracující přesmykač je úkaz, se kterým jsem se u sad SRAM Red eTap potýkal nejčastěji. Shimano si naproti tomu dokáže velmi dobře poradit i s šišatými převodníky…

Trochu mimo sadu se nám octly kliky. Shimano má ke konci tohoto roku problém s dodávkou klik Dura-Ace, které by jsme asi použily, kdyby byly k dispozici. Jejich nedostupnost mě donutila k zamyšlení  a vzešly z toho kliky Vision Metron. Jedná se o model přímo určený pro triatlon a časovky. Kliky Vision Metron jsou kompletně z karbonu a co se týče aerodynamiky, asi nic moc lepšího na trhu nebude… Na kliky jsme čekali skoro dva měsíce, jelikož v ČR ani SR nebyl k dispozici model, který by vyhovoval jak barvou, tak převodníky a typem osy…

Mezi velmi zásadní komponenty patří ty od firmy Ceramicspeed. Od nich jsme na kolo dali středové složení BB30 a kladky přehazovačky. Obojí ve vrcholné variantě Coated s šestiletou zárukou! Točí se doopravdy parádně a na takovém kole jistě nesmí chybět.

Co se týče řetězu, tak jsem zvolil to nejlepší od KMC – X11 DSL s titanium-nitridovou povrchovou úpravou.  Sedlo osvědčené ISM, avšak v nové verzi PN 3.1 s užší špičkou a kvalitně provedeným zpracováním na spodní části. Kdo čte můj blog, asi tuší, že omotávka nemůže být jiná než od Supacaz…

Po sestavení triatlonového kola bylo ještě potřeba připojit jej k PC, zaktualizovat software jednotlivých komponentů od Shimana a hlavně nastavit synchronizované řazení. Aktuálně u triatlonových / časovkářských komponentů od Shimana lze používat pouze synchronizované řazení, jelikož jak brzdy, tak tlačítka na nástavcích mají vždy jeden ovládací čudlík. Standartně pravá strana řídítek řadí těžší převody na kazetě a levá strana lehčí převody na kazetě. Řazení na přesmykači se děje automaticky v závislosti na pozici přehazovačky na kazetě. Návod na nastavení synchro řazení najdete zde.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=HikT1I_W3G0[/embedyt]

 

Ačkoliv mám s tímto rámem už zkušenosti, tak mi sestavení kola zabralo pěkných pár hodin. Součástí sestavení a seřízení kola je ještě nastavení posedu na základě výstupních dat z fittingu u Honzy Falgeho. Beze srandy práce skoro na dva dny…

Galerie

[Best_Wordpress_Gallery id=”32″ gal_title=”Felt IA FRD Karel Tošnar”]

Share :
Cervélo P5
30. 10. 2018
Canyon Speedmax CF 8.0 – upgrade Shimano Ultegra Di2
26. 9. 2020