Elektronické sady Shimano Di2 nabízejí spoustu vychytávek a velkou výhodou je, že spoustu věcí si člověk může udělat sám. Dneska vám nastíním jakým způsobem probíhá nastavení synchronizovaného řazení u elektronických sad Shimano Di2. Jednotlivé sady se mohou trochu lišit v množství funkcí, ale základ je víceméně stejný napříč nabídkou a to jak u MTB, tak u silničních sad.
Synchronizované řazení znamená, že k řazení používáte pouze jednu páku, standartně tedy tu pravou, která ovládá přehazovačku. Když se přehazovačka dostane do určité předem stanovené pozice, tak dalším stiskem tlačítka přeřadí automaticky přesmykač i přehazovačka, která se přesune o stanovený počet pastorků tak, aby dorovnala kadenci šlapání. Tímto můžeme redukovat křížení řetězu a vlastně se nemusíme věnovat až tolik pozornosti tomu jaký převod máme zrovna zařazený, protože systém si vše vyřeší sám podle předem nastavených pravidel.
Základem pro synchronizované řazení jsou kompatibilní komponenty. V první fázi je potřeba říci, že synchronizované řazení podporují všechny 11ti rychlostní sady. Například starší 10ti rychlostní Ultegra s označením 6770 tuto funkci nepodporuje. Dále je potřeba mít vnitřní bateri BT-DN110 a nebo v případě externí baterie nový držák BM-DN100. V případě externí baterie je elektronika zabudovaná právě do držáku, takže baterie zůstává stejná, akorát musíte mít nainstalovaný firmware verze 4.2.3 nebo vyšší. V případě použítí těchto baterií lze do systému zapojit i D-fly jednotku EW-WU101 nebo EW-WU111, která vysílá Bluetooth signál a umí tak komunikovat s dalšími zařízeními.
Nyní už k samotnému nastavení synchronizovaného řazení…
Nastavení v našem případě probíhá pomocí nabíječky SM-BCR2 a programu E-tube project nainstalovaném v PC / Macu. Druhá varianta je skrze aplikaci Shimano E-tube project v mobilním telefonu (v případě, že máte MTB sadu s displejem, nebo na kole máte D-fly vysílač EW-WU101/111)
Spusťte program, zapojte nabíječku a navažte spojení s Di2 systémem. V první fázi je určitě dobré zaktualizovat všechny neaktuální firmwary. Program vás na toto upozorní vybarvením volby “Update firmware” žlutou barvou. Po aktualizaci můžeme přistoupit k samotnámu nastavení synchronizovaného řazení. Vyberte z nabídky volbu “Customize”.
Nyní se vám zobrazí volby pro nastavení převodů, které máte na kole, pozice řadících módů a rychlost intervalu přeřazení. Pokud používáte kompatibilní komponenty od Shimana, tak Vám bude nabídka stačit. Já třeba používám přehazovačku s krátkým vodím “SS”, ale zároveň kazetu 11-30 zubů. Technicky to funguje bez problémů, ale oficiálně zvládne krátké ramínko maximálně 28 zubový pastorek a tak v nabídce kazeta 11-30 zubů nefiguruje… Zvolte tedy převody, na první pozici řadícího módu vyberte třeba “Semi-Synchronized Shift” a na druhou pozici zvolte “Synchronized Shift”. Interval nechte klidně na “Normal”, aktuálně to není důležité a rozdíly v rychlosti je stejně lepší vyzkoušet a vybrat si vlastní preferenci.
Pokračujte volbou “Next”.
Nyní se nám zobrazila tabulka, kde vlevo je Synchro Shifting s našimi vybranými převody na klikách a kazetě, přesně rozepsaná po pastorcích a jednotlivých převodových poměrech, které přísluší variantám převodů. Napravo potom Semi-Synchro…
První sloupec nastavení synchronizovaného řazení zobrazuje kazetové pastorky od největšího po nejmenší.
Duhý sloupec zobrazuje pozici pastorku v kazetě pro snadnější orientaci.
Třetí sloupec přísluší malému převodníku a převodovým poměrům v kombinaci s každým pastorkem kazety.
Čtvrtý sloupec zobrazuje převodové poměry pro velký převodník.
Zelená legenda nám ukazuje v jaké fázi bude probíhat řazení z malého na velký převodník. V tomto případě se v rámci malého převodníku dostanete nejdále na sedmý 15ti zubový pastorek. Další přeřazení na těžší převod bude znamenat přeřazení z malého na velký převodník a zároveň přeřazení přehazovačky ze sedmého na pátý pastorek. To proto, aby se zachovala plynulost kadence.
Modrá legenda nám znázorňuje jak bude probíhat řazení z velké na malou placku. V tomto případě se přehazovačka dostane až na druhý 25ti zubový pastorek a při dalším řazení na lehčí převod dojde k přeřazení na malou placku a vzadu odřazení na čtvrtý 21na zubový pastorek.
Se zelenými a modrými políčky si lze hýbat a upravovat si tak v jaké fázi dojde k přeřazení smyku a zároveň kam se pohne přehazovačka. Mějte ovšem na paměti, že každé přeřazení by mělo být v rozpětí od 11ti do 19ti procent od původního převodového poměru. Je to proto, aby byla zachována plynulost změny a kadence.
Procentuální změnu jednoduše vypočítáte, což si ukážeme na příkladu při přeřazení z velkého na malý převodník. Převodový poměr ze kterého vycházíme je 2,08 a přesouváme se na 1,71. Teď nastupuje matematika…
2,08 – 1,71 = 0,37
0,37 / 2,08 = 0,179
0,179 * 100 = 17,9
V tomto případě je tedy rozdíl oproti původnímu převodovému poměru 17,9% což je v pořádku a tato varianta zajistí plynulost změny a příjemnou kadenci. Na toto je potřeba dávat si pozor a neládovat do tabulky políčka hala bala…
Ještě je potřeba vysvětlit si Semi-Synchronized Shifting. Tento mód funguje jednoduše tak, že při každém řazení přesmykačem (který si ovládá jezdec sám) provede automatickou korekci na přehazovačce o vámi zvolený počet pastorků (0 – 3 pastorky) To znamená, že v našem případě při řazení na velku placku přehazovačka automaticky přeřadí o dva pastorky lehčí převod. Při řazení na malou placku naopak přehazovačka provede korekci o dva pastorky směrem na těžší převod.
Pokračujeme volbou “OK”.
Nyní už stačí pouze zvolit z nabídky “Complete Setup”, díky čemuž se změny odešlou do řídící A propojky a nastavení synchronizovaného řazení jako takového máme hotové.
Nakonec ještě zbývá volba režimů, která se u silničních kol provádí na řídící A propojce a to sice rychlým dvojstiskem tlačítka. Každý dvojstisk posune volbu řadícího módu o krok dále. Módy jsou tedy k dispozici tři. Plně manuální, synchronized shifting a semi-synchronized shifting, změnu potvrdí červená a zelená dioda. Diody se buď rozsvítí, zablikají 2x nebo 3x, pro každý mód jeden signál.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=p5Ft__-JiOY[/embedyt]
Pokud si přeci jenom s nastavením vaší Di2 sady nebudete vědět rady, nebo budete nějaký jiný problém, tak můžete přjít do Bikeranche na Krejcárku, kde vám rádi poradíme!