Elektronické sady Shimano Di2 nabízejí spoustu vychytávek a velkou výhodou je, že spoustu věcí si člověk může udělat sám. Dneska vám nastíním jakým způsobem probíhá nastavení synchronizovaného řazení u elektronických sad Shimano Di2. Jednotlivé sady se mohou trochu lišit v množství funkcí, ale základ je víceméně stejný napříč nabídkou a to jak u MTB, tak u silničních sad.
Synchronizované řazení znamená, že k řazení používáte pouze jednu páku, standartně tedy tu pravou, která ovládá přehazovačku. Když se přehazovačka dostane do určité předem stanovené pozice, tak dalším stiskem tlačítka přeřadí automaticky přesmykač i přehazovačka, která se přesune o stanovený počet pastorků tak, aby dorovnala kadenci šlapání. Tímto můžeme redukovat křížení řetězu a vlastně se nemusíme věnovat až tolik pozornosti tomu jaký převod máme zrovna zařazený, protože systém si vše vyřeší sám podle předem nastavených pravidel.
Základem pro synchronizované řazení jsou kompatibilní komponenty. V první fázi je potřeba říci, že synchronizované řazení podporují všechny 11ti rychlostní sady. Například starší 10ti rychlostní Ultegra s označením 6770 tuto funkci nepodporuje. Dále je potřeba mít vnitřní bateri BT-DN110 a nebo v případě externí baterie nový držák BM-DN100. V případě externí baterie je elektronika zabudovaná právě do držáku, takže baterie zůstává stejná, akorát musíte mít nainstalovaný firmware verze 4.2.3 nebo vyšší. V případě použítí těchto baterií lze do systému zapojit i D-fly jednotku EW-WU101 nebo EW-WU111, která vysílá Bluetooth signál a umí tak komunikovat s dalšími zařízeními.
Nyní už k samotnému nastavení synchronizovaného řazení…
Nastavení v našem případě probíhá pomocí nabíječky SM-BCR2 a programu E-tube project nainstalovaném v PC / Macu. Druhá varianta je skrze aplikaci Shimano E-tube project v mobilním telefonu (v případě, že máte MTB sadu s displejem, nebo na kole máte D-fly vysílač EW-WU101/111)
Spusťte program, zapojte nabíječku a navažte spojení s Di2 systémem. V první fázi je určitě dobré zaktualizovat všechny neaktuální firmwary. Program vás na toto upozorní vybarvením volby “Update firmware” žlutou barvou. Po aktualizaci můžeme přistoupit k samotnámu nastavení synchronizovaného řazení. Vyberte z nabídky volbu “Customize”.
Nyní se vám zobrazí volby pro nastavení převodů, které máte na kole, pozice řadících módů a rychlost intervalu přeřazení. Pokud používáte kompatibilní komponenty od Shimana, tak Vám bude nabídka stačit. Já třeba používám přehazovačku s krátkým vodím “SS”, ale zároveň kazetu 11-30 zubů. Technicky to funguje bez problémů, ale oficiálně zvládne krátké ramínko maximálně 28 zubový pastorek a tak v nabídce kazeta 11-30 zubů nefiguruje… Zvolte tedy převody, na první pozici řadícího módu vyberte třeba “Semi-Synchronized Shift” a na druhou pozici zvolte “Synchronized Shift”. Interval nechte klidně na “Normal”, aktuálně to není důležité a rozdíly v rychlosti je stejně lepší vyzkoušet a vybrat si vlastní preferenci.
Pokračujte volbou “Next”.
Nyní se nám zobrazila tabulka, kde vlevo je Synchro Shifting s našimi vybranými převody na klikách a kazetě, přesně rozepsaná po pastorcích a jednotlivých převodových poměrech, které přísluší variantám převodů. Napravo potom Semi-Synchro…
První sloupec nastavení synchronizovaného řazení zobrazuje kazetové pastorky od největšího po nejmenší.
Duhý sloupec zobrazuje pozici pastorku v kazetě pro snadnější orientaci.
Třetí sloupec přísluší malému převodníku a převodovým poměrům v kombinaci s každým pastorkem kazety.
Čtvrtý sloupec zobrazuje převodové poměry pro velký převodník.
Zelená legenda nám ukazuje v jaké fázi bude probíhat řazení z malého na velký převodník. V tomto případě se v rámci malého převodníku dostanete nejdále na sedmý 15ti zubový pastorek. Další přeřazení na těžší převod bude znamenat přeřazení z malého na velký převodník a zároveň přeřazení přehazovačky ze sedmého na pátý pastorek. To proto, aby se zachovala plynulost kadence.
Modrá legenda nám znázorňuje jak bude probíhat řazení z velké na malou placku. V tomto případě se přehazovačka dostane až na druhý 25ti zubový pastorek a při dalším řazení na lehčí převod dojde k přeřazení na malou placku a vzadu odřazení na čtvrtý 21na zubový pastorek.
Se zelenými a modrými políčky si lze hýbat a upravovat si tak v jaké fázi dojde k přeřazení smyku a zároveň kam se pohne přehazovačka. Mějte ovšem na paměti, že každé přeřazení by mělo být v rozpětí od 11ti do 19ti procent od původního převodového poměru. Je to proto, aby byla zachována plynulost změny a kadence.
Procentuální změnu jednoduše vypočítáte, což si ukážeme na příkladu při přeřazení z velkého na malý převodník. Převodový poměr ze kterého vycházíme je 2,08 a přesouváme se na 1,71. Teď nastupuje matematika…
2,08 – 1,71 = 0,37
0,37 / 2,08 = 0,179
0,179 * 100 = 17,9
V tomto případě je tedy rozdíl oproti původnímu převodovému poměru 17,9% což je v pořádku a tato varianta zajistí plynulost změny a příjemnou kadenci. Na toto je potřeba dávat si pozor a neládovat do tabulky políčka hala bala…
Ještě je potřeba vysvětlit si Semi-Synchronized Shifting. Tento mód funguje jednoduše tak, že při každém řazení přesmykačem (který si ovládá jezdec sám) provede automatickou korekci na přehazovačce o vámi zvolený počet pastorků (0 – 3 pastorky) To znamená, že v našem případě při řazení na velku placku přehazovačka automaticky přeřadí o dva pastorky lehčí převod. Při řazení na malou placku naopak přehazovačka provede korekci o dva pastorky směrem na těžší převod.
Pokračujeme volbou “OK”.
Nyní už stačí pouze zvolit z nabídky “Complete Setup”, díky čemuž se změny odešlou do řídící A propojky a nastavení synchronizovaného řazení jako takového máme hotové.
Nakonec ještě zbývá volba režimů, která se u silničních kol provádí na řídící A propojce a to sice rychlým dvojstiskem tlačítka. Každý dvojstisk posune volbu řadícího módu o krok dále. Módy jsou tedy k dispozici tři. Plně manuální, synchronized shifting a semi-synchronized shifting, změnu potvrdí červená a zelená dioda. Diody se buď rozsvítí, zablikají 2x nebo 3x, pro každý mód jeden signál.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=p5Ft__-JiOY[/embedyt]
Pokud si přeci jenom s nastavením vaší Di2 sady nebudete vědět rady, nebo budete nějaký jiný problém, tak můžete přjít do Bikeranche na Krejcárku, kde vám rádi poradíme!
dobrý den
potřebuji poradit jestli se dá nastavit automatická korekce přesmykače k pastorku. Při použití ořechu pro 12 kazetu sem použil podložku pod kazetu, pro dotažení kazety. tím se mi kazeta posunula v ose. při daném zařazení škrtá řetez o vodítka přesmyku-je třeba lehce posunout. Děkuji, s pozdravem Smolka Jan